fbpx

Mijn 5 tips voor als de stress plots opduikt… ook op vakantie!

Beste lezer,

Kan je geloven dat ik hier aan zee ongelooflijk alert moet blijven om niet in stressmodus te verzeilen?

Voor de buitenwereld lijkt het alsof ik maar liefst 2 maanden vakantie heb maar dat is uiteraard niet het geval.  Uiteraard leef en werk ik hier op een veel trager ritme. De 3 dagelijkse wandelingen met mijn hond Lola zijn al een flinke hap uit mijn tijd. Om mijn energiepeil hoog te houden zijn onderstaande 5 tips voor mij een vaste waarde geworden. Ik deel ze graag aan jou lieve lezer, bij 4 van de 5 plaats ik er graag een citaat onder uit mijn boek.

1. Yoga : ik kan me mijn leven zonder yoga niet meer voorstellen.  Het is een zalig moment waarbij je enkel en alleen met jezelf bezig bent, je eigen lijf bewust gaat voelen , speelt met je eigen ademhaling, je onnodige gedachten even parkeert, enz…  Doe maar eens de oefening. “Als je wakker wordt ’s morgens dan voel je nog geen lijf dan ben je een en al warmte één met alles voel je je dan. Het is pas bij het opstaan, als je in actie komt dat je aan het denken slaat. Als je echter dat gevoel van eenheid even kan vasthouden, zelfs als je in actie komt en nadien aan het werken bent, dan ben je je werkelijke natuur. En voel dan eens je lichaam, hoe alles tot bloei komt. Als je op die manier met je lijf bezig bent, af en toe eens kort aandacht aan schenken, maar de hele dag door, dat is een deugd voor je lichaam. Wat aandacht krijgt, groeit, zo ook dus het bewust-zijn aan en in je lichaam”. Zoals ik in mijn boek schreef koos ik ervoor om er mijn eigen yogasessie in elkaar te steken. Met oefeningen waarvan ik voel dat mijn lichaam ze nodig heeft.  Ik bouw op, ik verken mijn grenzen, ik doe het op een mijn eigen ritme, zodanig zelfs dat ik het -na jaaren cursussen en lessen te volgen- het nu alleen nog op mijn eentje doe. Op het moment dat mij het best past, en dat is ’s ochtends of ’s middags. Hier in Zeebrugge organiseer ik in de zomer ‘Yoga @ Zeebrugge Beach’. Meer info vind je op de homepage.

Wie naar buiten  kijkt droomt, wie naar binnen  kijkt, wordt wakker’

2. Bewust ademhalen : Wist je dat we zo’n  23.000 keer per dag ademen! Zonder adem leven we niet,  zuurstof is onze basis van alles en niet ons eten  en drinken, waaraan we veel meer aandacht besteden dan aan onze ademhaling. Ik ben me daar zeer bewust van geworden en zeker in stress situtaties constateer ik nog steeds een veel hogere ademhaling dan tijdens de yoga  of meditatie. Maar het vraagt een permanent onderhoud hoor!  De kunst is om zo diep mogelijk in te ademen en vol-ledig uit te ademen wat betekent dat je je longen compleet leeg maakt om ze maximaal vol te laten lopen met zuurstof wat energie betekent. Ik ben zover dat ik ermee begin te spelen : hoe lang kan ik  uitademen?, en is mijn inademen langer of korter dan mijn uitademen? en als ik niets stuur was is dan het makkelijkste : in- of uitademen? want uitademen is loslaten en inademen is opnemen….  Hoeveel tellen kan ik laten tussen het in- en uitademen?

Ik raad je aan omdat ook eens te doen, om met bovenstaande vragen eens bij jezelf aan de slag te gaan. Beschouw het als een spel. Een spel waarbij je meester wordt van je ademhaling, en niet je ademhaling met jou aan de haal gaat. Er bestaat daar een mooi filmpje van dat al miljoenen keer is bekeken op de social media, het gaat over de monkey mind. Dus ga maar eens spelen zodat je je bewust wordt of je een monkey mind hebt, en indien dat het geval is weet dan dat je door oefening leert om er zelf baas van te worden

 “Besef jij wel dat jij je ademhaling laat beïnvloeden door de ademhaling van anderen Gina?”

3.Acceptatie van het ‘niet-weten’. Vroeger wilde ik altijd alles weten en was ik op alle mogelijke scenario’s vooruitziend. Door de klierkoorts zit mijn hele leven en werken in een absolute transformatiefase.  Sinds een paar maanden zie ik helder voor ogen wat mijn einddoel is. Op de weg naar dat einddoel ondervind ik soms wel wat hobbels , dat kon ik vooraf niet weten maar ik hou me mijn einddoel voor ogen. Ik heb dus het “altijd en alles moeten weten” compleet losgelaten en denk dan aan de boedistische mantra ‘alles komt altijd goed’. Het is best een uitdaging hoor. Het laatste jaar van samenzijn met mijn man WIm was de ultieme les in moeten loslaten en dat in volle aanvaarding.

‘De dood heeft ons alle kleren, alle beschermlaagjes die we voor elkaar hadden opgebouwd, weer uitgetrokken, en zo onze ziel top op het bot blootgelegd’

4. Prioritiseren in mijn to-do lijstje, meer nog het  beperken tot  3 meest prioritaire dingen. Het boek ‘Eat that frog’  van Brian Tracy was mijn inspiratiebron, ik haalde er  2 wijze tips uit die ik dagelijks probeer toe te passen nl. :

–  Organiseren en werken volgens de 70-30-regel die je uitdaagt om slecht 3 dingen te kiezen uit dat alsmaarl langer wordende to-do-lijstje en die dan efffectie uitvoeren en afhandelen. AL de rest beschouwen als niet belangrijk. Sinsdsdien kan ik er niet meer zonder. Ik doe het zo : 3 meest dringende professioneel, 3 voor mijn gezin, 3 voor mezelf. Deze zaken doe ik dan onmiddellijk.

–  En weet je hoe je keuze moet bepalen? Je kiest er de 3 meest vervelende zaken uit,  die waartegen je het hardst op kijkt, jawel, die je niet graag doet, en steeds uitstelt. Jawel, daar begin je mee!!

5. Gezond eten op mijn manier en dat is : de ene dag zeer streng dwz GEEN koolhydraten, geen suikers, geen alcohol, geen koffie. De andere dag zeer bewust kiezen uit datgene wat de vorige keer niet mocht, maar er dan wel van genieten. En wonder boven wonder, dat is het enige dat werkt bij mij. Ik raad het je tenvolle aan om dit ook eens te proberen.

 “Vraag jezelf telkens af wat voor honger je hebt. Heb je gewoon zin? of eet je uit hoofdhonger, hart- of mondhonger?”

En dan ook nu het vraagmoment aan jou beste lezer : als ik 8 reacties krijg, l8 de dag mij tegemoet.

  • Wat doe jij om je rust te vinden, om een balans te vinden tussen doen en zijn?
  • Hoe zou je jouw ademhaling omschrijven? Heb  je een monkey mind of niet?
  • Hoe is het met jouw to-do lijstje gesteld?
  • Heb je eventueel ook je eigen methode om gezond te eten? of volg je, al dan niet slaafs, één specifiek di-eet-goeroe?

Wil je graag 8 maanden lang een gratis My CHANGE tip in je mailbox?

schrijf dan in via http://mychange.be/ en ontvang al meteen mijn eerst tip die je op weg helpt naar …jouw CHANGE!

 

30 thoughts on “Mijn 5 tips voor als de stress plots opduikt… ook op vakantie!

  1. Linda says:

    Hoi Gina,
    aarghhhh stress op vakantie… ik hoop dat dat me niet direct overkomt 🙂

    Maar als ik twee maanden aan zee zou zijn, zou ik dat ook niet direct vakantie kunnen noemen want dan neem ik ook gewoon mijn werk mee naar daar. Twee maanden zonder werk… owla… daar zou ik stress van krijgen 🙂

    Met de jaren heb ik vooral een heel sterke stress radar gekregen. Daar bedoel ik mee dat ik het heel snel opmerk wanneer een situatie mogelijk met de tijd stress zal opleveren. Daar ga ik dan bewust naar kijken en zien wat er anders kan. Verder zijn een aantal dingen ingebakken in mijn leven die mij heel erg ontspannen: werken in de moestuin, gewoon buiten zijn in de moestuin, meditatie, bewust ademen, zo gezond mogelijk eten maar ook genieten van eten, plezier maken en kletsen met vriendinnen. Niet echt een routine, maar vanalles wat.

    Veel succes met de blog en alle verdere plannen!

    Linda

  2. Miriam Buijsers says:

    Ik doe zelf aan yoga rn mediteer regelmatig. Ook heb ik onlangs een briefje in de keuken opgehangen om mezelf te.herinneren op juist de drukke momenten om me te ontspannen en dat begint met een diepe zucht. Dan ontspannen mijn schouders en is het eten met zo snel klaar. Mooie reminders.

  3. Miriam Buijsers says:

    Ik doe zelf aan yoga en mediteer regelmatig. Ook heb ik onlangs een briefje in de keuken opgehangen om mezelf eraan te herinneren om juist op de drukke momenten me te ontspannen en dat begint met een diepe zucht. Dan ontspannen mijn schouders en is het eten net zo snel klaar als met veel stress. Mooie reminders.

  4. Valeria says:

    Mooi geschreven Gina, op yoga na pas ik de andere 4 al toe, niet perse dagelijks, maar als ik voel dat ik de grip verlies, dan ga ik kijken waar het aan ligt en kom ik weer in het gareel.

  5. Lily says:

    Mooie tips, Gina. Ademhalen, ja he. Daarmee kan ik weer helemaal in het “nu” komen. Gek toch, dat het zo moeilijk lijkt om daar de hele dag bij te blijven.

  6. patrick frans says:

    Stress ontstaat als je al GINDER wil zijn terwijl te nog HIER bent
    Als je alleen HIER en NU , BENT door te ZIJN
    en je BEKIJKT je zelf vanop een afstand
    en je zegt “Alé, wat ben ik nu weer aan’t DOEN”
    “zie mijzelf nu bezig”
    dan valt er al heel wat stress van je af
    in feite
    WELKE stress ???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Crowdfunding ♥