Mijn sapvastenkuur (3) : de tips die ik meeneem naar huis

  • zoveel mogelijk bij lokale boeren en telers kopen
  • dit was een eye-opener: alles biologisch kopen is bijna onmogelijk. Als we dat gaan doen gaat het hele Amazone gebied er aan. En dat mag niet gebeuren. Blijkbaar wordt er helaas in de biologische handel ook wel gefoefeld en dat is jammer.
  • of ik daar nu meteen de tijd voor ga vinden weet ik niet, maar wat wil ik graag een eigen moestuintje aanleggen. Dit komt zeker op mijn verlanglijstje te staan voor in de lente
  • wat ik al langer deed werd hier nog eens bevestigd, na het opstaan zeker 5u wachten om te eten, heb je honger ga dan voor licht voedsel en wat is het lichtst mogelijk voedsel?  Fruit natuurlijkI  Zij raden aan fruit eten tot je verzadigd bent maar ik ga de diabetes voorop zetten en ga dus maximum 2 stukken fruit eten, dat  met het minste suikergehalte zoals rood fruit : aardbeien, blauwe bessen, frambozen, braambessen …
  • 80% van onze energie gaat naar het verteren van onze voeding, is een ongelooflijke eye opener voor mij
  • zelf pindakaas maken door pinda’s te laten draaien in de blender  pinda’s zitten vol met anti occidanten
  • koemelk gebruikte ik al lang niet maar, maar ook sojamelk zou enorm bewerkt zijn. Gefermenteerde afgeleiden van soja die wèl goed zijn miso, tempeh en sojasaus.
  • ik ga veel beter letten op de verpakkingen, bvb bij brood letten dat er geen broodverbeteraar in zit of lecitine
  • brood kopen van meel ipv bloem en altijd 100% volkoren kiezen
  • bij kopen van volkoren spelt brood bij de natuurbakker ook nog eens vragen naar het % spelt erin. Want er mag blijkbaar nogal snel ‘spelt’ gebruikt worden op het etiket
  • de rijstsector is ook een zwaar verontreinigende sector dus ga ik niet veel op het menu zetten
  • geen of weinig zout gebruiken, de smaak vervangen door verse kruiden
  • niet alleen olijfolie gebruiken maar afwisselen met andere oliën, allen steeds ongeraffineerd en koud geperst
  • geen olijfolie meer gebruiken om te verwarmen maar pompoenpitolie (ideaal voor ovenschotels), arachide en rijstolie,n  in kokosolie  zit super veel vet in,  en teveel is dus slecht voor cholestrol
  • en naast al deze voedingstips is BEWEGEN even belangrijk

Een medesapper vatte het mooi samen

Eten is de koning

Bewegen is de koningin

Samen zijn ze het koninkrijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pin It on Pinterest